پادکست بازاریابی هکر رشد

معرفی کتاب «بازاریابی هکر رشد»

اگر به موضوع بازاریابی برای استارت‌آپ‌ها و کتاب‌های مربوط به موفقیت در کسب‌وکارهای نوپا علاقه‌مند هستید کتاب “Growth Hacker Marketing: A Primer on the Future of PR” از رایان هالیدی “Ryan Holiday” که با نام «بازاریابی هکر رشد» به فارسی ترجمه شده است. کتاب بازاریابی هکر رشد می‌تواند یک پیشنهاد فراموش نشدنی برای شما باشد. به صورت خلاصه می‌توان گفت منظور از یک هکر رشد فردی است که به صورت انحصاری بر روی موضوع رشد و پیشرفت یک کسب‌وکار تمرکز می‌کند. وی می‌کوشد که یک ماشین بازاریابی را خلق کند که بتواند به صورت خودکار و مداوم فعالیت‌های بازاریابی را در بهترین حالت اجرا کند. هکر رشد با نادیده گرفتن مسایل جانبی و گذشتن از موانع مختلف تنها به سوی هدف تعیین شده حرکت می‌کند. این نوع از تمرکز انحصاری بر رشد، زمینه‌ساز به وجود آمدن تکنیک‌هایی در بازاریابی شده است که پیش از این در بازاریابی سنتی وجود نداشتند. برای مثال استفاده از پتاسنیل ایده‌ال اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در جذب مشتری یکی از تفاوت‌های بنیادین بازاریابی هک رشد در مقایسه با شیو‌های سنتی بازاریابی است.

بخشی از متن کتاب «بازاریابی هکر رشد»

در ابتدای این کتاب، رایان هالیدی نخستین خاطره خود از برخورد با عبارت «هکر رشد» را بیان می‌کند. یک روز کاری معمول برای معاون بازاریابی شرکت American Apparel که مثل همیشه با مرور اخبار آغاز شد. اما آن روز یک تیتر غیرمعمول، زندگی هالیدی را برای همیشه تغییر داد. “هکرهای رشد به زودی جای معاونین بازاریابی را می‌گیرند.”

” … برخلاف معاونان بازاریابی سنتی که اغلب سرپرستی چند بازاریاب غیرفنی را بر عهده دارند، هکر رشد یک مهندس است که تیمی از مهندسان را با هدف اجرای تکنیک‌های بازاریابی نوین رهبری می‌کند.”

نظرات منتقدین درباره کتاب «بازاریابی هکر رشد»

Nir Eyal نویسنده کتاب «قلاب، چگونه مشتری را به محصولاتمان وفادار کنیم»:
“یک ابزار بسیار گران‌بها برای مدیران تبلیغات، مهندسان و تمامی افراد علاقه‌مند به کارآفرینی.”
Jason Harris هم‌بنیان‌گذار آژانس خلاقیت Mekanism:
” هرچیزی را که تا الان درباره بازاریابی یادگرفته‌اید فراموش کنید و این کتاب را بخوانید. همچنین مطالعه این کتاب را به تمامی افرادی که با شما کار می‌کنند پیشنهاد دهید.”

درباره نویسنده کتاب «صبح جادویی»

رایان هالیدی یک سخنران بسیار موفق و نویسنده برخی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است. کتاب‌‌های او تا کنون بیش از دو میلیون نسخه فروش داشته‌اند و به سی زبان دنیا ترجمه شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نویسنده موفق، پیشنهاد می‌شود به وب‌سایت شخصی رایان هالیدی مراجعه نمایید.
از دیگر کتاب‌های رایان هالیدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• به من اعتماد کن؛ من دروغ می‌گویم (Trust Me, I’m Lying)
• موانع خودشان راه حل هستند (The Obstacle Is the Way)
• ایگو دشمن من است (Ego Is the Enemy)
• توطئه (Conspiracy)

توضیحات تکمیلی درباره کتاب «بازاریابی هکر رشد»

نسخه اولیه این کتاب در سال 2014 به بازار عرضه شده است. به طور کلی موضوع اصلی کتاب بازرایابی هکر رشد در مورد استفاده از تکنیک‌های نوین بازاریابی متناسب با فضای کسب و کارهای امروزی است، به گونه‌ای که با هزینه و سرمایه‌گذاری کمتر در حوزه‌ی بازاریابی بتوانیم فروش بیشتری داشته باشیم. شرح مفهوم هک رشد و ارائه راهکارهای عملی برای اجرای شیوه‌های بازاریابی مبتنی بر هک رشد، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب در مقایسه با سایر کتاب‌های حوزه‌ی کسب و کارهای جدید، نظیر استارت‌آپ‌ها است.
در کتاب بازاریابی هکر رشد رایان هالیدی درطی چهار گام و به همراه مثال‌های کاربردی، چگونگی اجرای مفاهیم هک رشد را به مخاطب آموزش می‌دهد:

  • گام نخست، ارائه محصول متناسب با نیاز بازار
  • این بخش به بررسی مفاهیم و شیوه‌های مربوط به نیازسنجی بازار می‌پردازد؛ چرا که رمز موفقیت در فروش یک محصول تناسب آن با نیاز موجود در بازار است.

  • گام دوم، استفاده از اصول هک رشد
  • برای استفاده از شیوه‌های بازاریابی مبتنی بر هک رشد نیازی به فعالیت‌های پرهزینه در آغاز کار نیست، بلکه شناخت مخاطب و جلب نظر او بیشترین اهمیت را دارد.

  • گام سوم، افزایش محبوبیت محصول
  • در این بخش با راهکارهای افزایش فروش آشنا می‌شویم. معرفی مفاهیم بسیار کاربردی نظیر بازاریابی ویروسی، از جمله ویژگی‌های گام سوم در کتاب بازاریابی هک رشد است.

  • گام چهارم، حفظ مشتری
  • افزایش تعداد مشتریان وفادار مهمترین نکته در بازاریابی هک رشد است. اجرای موفق راهکارهای ارائه شده در گام چهارم طول عمر و بقای یک کسب و کار را تضمین می‌کند.