نمایش نسخه صوتی یا ویدئویی

Alternate Text
نویسنده:

هشت گفتار درباره‌ی موسیقی


                                        

معرفی کتاب

  کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5 ، مجموعه گفتارهای، داریوش صفوت را درباره فلسفه موسیقی اصیل ایرانی در بر می‌گیرد. در این کتاب، دکتر داریوش صفوت، به توجیه پاره‌ای از وجوه بنیادین فلسفه موسیقی می‌پردازد. هشت مقاله این اثر، ارتباط میان موسیقی، معنویت و اخلاق را نشان می‌دهد، که محور اصلی کتاب هستند. از دیدگاه نویسنده، مهم‌ترین وظایف اندیشمندان موسیقی، بررسی فلسفه موسیقی است.  

معرفی کتاب

منابع فارسی زبان در رابطه با فلسفه موسیقی چندان پر تعداد نیستند. به علاوه تحقیق و پژوهش‌های اندکی درباره موسیقی اصیل ایرانی و هویت آن، انجام نشده است. کتاب هشت گفتار درباره‌ فلسفه موسیقی 5 ، که مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌های داریوش صفوت است، به بررسی فلسفه موسیقی ایرانی و پاسخ سوالاتی در این باره می‌پردازد. داریوش صفوت در اغلب سخنرانی‌های خود به این موضوع می‌پردازد که چه اثر و خاصیتی از یک موسیقی باید ساطع شود و چه کمیت و کیفیتی باید داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو روح و جوهر موسیقی اصیل ایرانی را منتقل کند. وی معتقد است که باید موسیقی ایرانی را از گزند آلودگی‌ها مصون نگه داشت و آن را به نسل‌های بعد منتقل کرد. در ابتدای این کتاب، ابتدا پژوهشی کوتاه در دستگاه ماهور و سپس توضیحاتی را درباره ردیف می‌خوانیم. در ادامه نیز با نگرش دکتر صفوت درباره موسیقی و موسیقی‌دان، از دیدگاه عرفان ایرانی آشنا می‌شویم.  

گزیده‌هایی از کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5

« خصوصیات دستگاه ماهور اینک بعد از ذکر تمام مقدمات فوق، باید دو خصوصیتی را که در آغاز این گزارش برای دستگاه ماهور ذکر کردیم مورد بررسی قرار دهیم. اینکه گفته شد دستگاه ماهور شادترین دستگاه موسیقی ایرانی است، به علت ساختار گام ماهور است. می‌دانیم که گام ماهور شباهت تام دارد به گام ماژور غربی. این شباهت به حدی است که عده‌ای از سر مبالغه و تعصب، ادعا کرده‌اند که کلمه «ماژر» غربی ماخوذ از واژه «ماهور» فارسی است. به هر حال همانطور که در کتاب‌های تئوری موسیقی غربی به اثبات رسیده، گام ماژور حالت شاد و امیدبخش دارد و حس تحرک و فعالیت ایجاد می‌کند. به همین جهت نیز اکثر سرودها و مارش‌ها، برای تحریک حس شجاعت و فداکاری، در گام ماژور ساخته شده است. »  

در مورد نویسنده کتاب

داریوش صفوت متولد سال 1307 شمسی است. او در خانواده‌ای هنر دوست به دنیا آمد. در دوران نوجوانی به یادگیری سنتور پرداخت و سپس به عنوان شاگرد ابوالحسن صبا، نوازندگی سه تار را آموخت. صفوت یکی از بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان سنتی ایران و نوازنده حرفه‌ای سه تار و سنتور بود. وی شاگردان به‌نامی همچون حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان را تربیت کرد. علاوه بر این وی یکی از بنیان‌گذاران مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و برنده نشان لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است.  

خواندن این کتاب به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی کسانی که می‌خواهند درباره تاریخ و فلسفه این موسیقی اطلاعات بیشتری کسب کنند، کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5 ، انتخاب مناسبی برایشان است.  

مشخصات کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5

نویسنده: داریوش صفوت زبان اولیه کتاب: فارسی ژانر: موسیقی تعداد صفحات: 160    

هنوز نظری وجود ندارد

پیام فرستادن

                            

معرفی کتاب

  کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5 ، مجموعه گفتارهای، داریوش صفوت را درباره فلسفه موسیقی اصیل ایرانی در بر می‌گیرد. در این کتاب، دکتر داریوش صفوت، به توجیه پاره‌ای از وجوه بنیادین فلسفه موسیقی می‌پردازد. هشت مقاله این اثر، ارتباط میان موسیقی، معنویت و اخلاق را نشان می‌دهد، که محور اصلی کتاب هستند. از دیدگاه نویسنده، مهم‌ترین وظایف اندیشمندان موسیقی، بررسی فلسفه موسیقی است.  

معرفی کتاب

منابع فارسی زبان در رابطه با فلسفه موسیقی چندان پر تعداد نیستند. به علاوه تحقیق و پژوهش‌های اندکی درباره موسیقی اصیل ایرانی و هویت آن، انجام نشده است. کتاب هشت گفتار درباره‌ فلسفه موسیقی 5 ، که مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌های داریوش صفوت است، به بررسی فلسفه موسیقی ایرانی و پاسخ سوالاتی در این باره می‌پردازد. داریوش صفوت در اغلب سخنرانی‌های خود به این موضوع می‌پردازد که چه اثر و خاصیتی از یک موسیقی باید ساطع شود و چه کمیت و کیفیتی باید داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو روح و جوهر موسیقی اصیل ایرانی را منتقل کند. وی معتقد است که باید موسیقی ایرانی را از گزند آلودگی‌ها مصون نگه داشت و آن را به نسل‌های بعد منتقل کرد. در ابتدای این کتاب، ابتدا پژوهشی کوتاه در دستگاه ماهور و سپس توضیحاتی را درباره ردیف می‌خوانیم. در ادامه نیز با نگرش دکتر صفوت درباره موسیقی و موسیقی‌دان، از دیدگاه عرفان ایرانی آشنا می‌شویم.  

گزیده‌هایی از کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5

« خصوصیات دستگاه ماهور اینک بعد از ذکر تمام مقدمات فوق، باید دو خصوصیتی را که در آغاز این گزارش برای دستگاه ماهور ذکر کردیم مورد بررسی قرار دهیم. اینکه گفته شد دستگاه ماهور شادترین دستگاه موسیقی ایرانی است، به علت ساختار گام ماهور است. می‌دانیم که گام ماهور شباهت تام دارد به گام ماژور غربی. این شباهت به حدی است که عده‌ای از سر مبالغه و تعصب، ادعا کرده‌اند که کلمه «ماژر» غربی ماخوذ از واژه «ماهور» فارسی است. به هر حال همانطور که در کتاب‌های تئوری موسیقی غربی به اثبات رسیده، گام ماژور حالت شاد و امیدبخش دارد و حس تحرک و فعالیت ایجاد می‌کند. به همین جهت نیز اکثر سرودها و مارش‌ها، برای تحریک حس شجاعت و فداکاری، در گام ماژور ساخته شده است. »  

در مورد نویسنده کتاب

داریوش صفوت متولد سال 1307 شمسی است. او در خانواده‌ای هنر دوست به دنیا آمد. در دوران نوجوانی به یادگیری سنتور پرداخت و سپس به عنوان شاگرد ابوالحسن صبا، نوازندگی سه تار را آموخت. صفوت یکی از بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان سنتی ایران و نوازنده حرفه‌ای سه تار و سنتور بود. وی شاگردان به‌نامی همچون حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان را تربیت کرد. علاوه بر این وی یکی از بنیان‌گذاران مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و برنده نشان لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است.  

خواندن این کتاب به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی کسانی که می‌خواهند درباره تاریخ و فلسفه این موسیقی اطلاعات بیشتری کسب کنند، کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5 ، انتخاب مناسبی برایشان است.  

مشخصات کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 5

نویسنده: داریوش صفوت زبان اولیه کتاب: فارسی ژانر: موسیقی تعداد صفحات: 160    

هنوز نظری وجود ندارد

پیام فرستادن
فیلترها